angielski-konwersacje.pl
angielski-konwersacje.plarrow right†Zajęciaarrow right†Uczeń z orzeczeniem: Jak zorganizować zajęcia indywidualne w szkole?
Natan Kołodziej

Natan Kołodziej

|

19 sierpnia 2025

Uczeń z orzeczeniem: Jak zorganizować zajęcia indywidualne w szkole?

Uczeń z orzeczeniem: Jak zorganizować zajęcia indywidualne w szkole?

Jako rodzic dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, zapewne poszukujesz najlepszych form wsparcia, które pomogą Twojemu dziecku w rozwoju i edukacji. Ten artykuł to praktyczny przewodnik, który krok po kroku wyjaśni, jak zorganizować zajęcia indywidualne w szkole, jakie prawa Ci przysługują i jak skutecznie współpracować z placówką, aby zapewnić dziecku optymalne warunki do nauki i terapii.

Orzeczenie to podstawa zobacz, jak uzyskać zajęcia indywidualne dla ucznia.

  • Podstawą do ubiegania się o zajęcia jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
  • Należy odróżnić zajęcia indywidualne (dodatkowe wsparcie w szkole) od nauczania indywidualnego (organizowanego w domu ze względu na stan zdrowia).
  • Kluczowe kroki to: uzyskanie orzeczenia, stworzenie w szkole Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET) i złożenie wniosku do dyrektora.
  • Dziecku mogą przysługiwać m.in. zajęcia rewalidacyjne (np. logopedyczne) oraz specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Zajęcia indywidualne to nie to samo co nauczanie indywidualne

Z mojego doświadczenia wiem, że jednym z najczęstszych nieporozumień, z jakimi spotykają się rodzice, jest mylenie pojęć "zajęć indywidualnych" i "nauczania indywidualnego". Choć oba terminy brzmią podobnie i dotyczą indywidualnego wsparcia, w rzeczywistości są to dwie zupełnie różne formy pomocy, regulowane odrębnymi przepisami i przeznaczone dla różnych grup uczniów. Zrozumienie tej fundamentalnej różnicy jest kluczowe, aby świadomie ubiegać się o odpowiednie wsparcie dla swojego dziecka. Zajęcia indywidualne to forma wsparcia dla ucznia, który normalnie uczęszcza do szkoły, natomiast nauczanie indywidualne jest przeznaczone dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia regularne uczęszczanie do placówki.

Kryterium porównania Zajęcia indywidualne Nauczanie indywidualne
Dla kogo? Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który uczęszcza do szkoły. Uczeń, którego stan zdrowia (potwierdzony orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania) uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
Cel Wspieranie rozwoju, usprawnianie zaburzonych funkcji, kompensowanie deficytów, dostosowanie procesu edukacyjnego do indywidualnych potrzeb ucznia w ramach kształcenia specjalnego. Realizacja podstawy programowej w warunkach domowych lub szpitalnych, zapewnienie ciągłości edukacji mimo problemów zdrowotnych.
Miejsce realizacji Zazwyczaj na terenie szkoły, w specjalnie przystosowanych salach lub gabinetach. W domu ucznia lub w placówce medycznej (np. szpitalu).
Podstawa formalna Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

terapia pedagogiczna z dzieckiem w szkolnej sali

Jakie wsparcie w formie zajęć może otrzymać twoje dziecko?

Kiedy już wiemy, czym są zajęcia indywidualne i czym różnią się od nauczania indywidualnego, możemy skupić się na tym, jakie konkretne formy wsparcia mogą przysługiwać Twojemu dziecku. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego otwiera drzwi do szerokiego wachlarza interwencji terapeutycznych i edukacyjnych, które mają na celu wspieranie ucznia w jego rozwoju. Szkoła, we współpracy z rodzicami, na podstawie zaleceń z orzeczenia, powinna zaplanować i zorganizować odpowiednie zajęcia.

  • Zajęcia rewalidacyjne: Są to zajęcia, które mają na celu usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych, wynikających z niepełnosprawności dziecka. Ich rodzaj jest ściśle dostosowany do indywidualnych potrzeb ucznia i zaleceń zawartych w orzeczeniu. To właśnie w ramach rewalidacji często realizowane są najbardziej spersonalizowane formy wsparcia. Przykładowo, mogą to być: terapia logopedyczna dla dzieci z zaburzeniami mowy, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów z trudnościami w nauce (np. dysleksja, dysgrafia), terapia integracji sensorycznej (SI), czy też zajęcia rozwijające umiejętności społeczne i emocjonalne.

  • Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej: Oprócz zajęć rewalidacyjnych, uczniowie z orzeczeniem mogą korzystać z różnych form wsparcia oferowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są to zajęcia, które mają na celu zaspokojenie bieżących potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia. Wśród nich znajdziemy takie formy jak: zajęcia z psychologiem (np. wsparcie emocjonalne, praca nad radzeniem sobie ze stresem), zajęcia z pedagogiem (np. wsparcie w organizacji nauki, rozwijanie strategii uczenia się), zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze (pomoc w nadrobieniu zaległości programowych) czy kontynuacja terapii logopedycznej, jeśli jest ona wskazana w orzeczeniu. Warto pamiętać, że zakres i wymiar tych zajęć jest zawsze ustalany indywidualnie, w oparciu o diagnozę potrzeb dziecka.

rodzic rozmawiający z dyrektorem szkoły przy biurku z dokumentami

Jak krok po kroku zorganizować zajęcia indywidualne dla dziecka?

Zorganizowanie zajęć indywidualnych dla dziecka z orzeczeniem to proces, który wymaga od rodziców pewnej wiedzy i zaangażowania. Nie jest to jednak procedura skomplikowana, jeśli znamy kolejne etapy i wiemy, na co zwrócić uwagę. Jako ekspert, chciałbym przedstawić Ci jasny i praktyczny przewodnik, który pomoże Ci przejść przez ten proces bez zbędnego stresu.

Krok 1: Uzyskanie orzeczenia w poradni psychologiczno-pedagogicznej

Pierwszym i absolutnie niezbędnym krokiem jest uzyskanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Bez tego dokumentu szkoła nie ma podstaw prawnych do organizacji zajęć indywidualnych. Procedura rozpoczyna się od złożenia wniosku przez rodzica lub opiekuna prawnego w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania dziecka lub siedzibę szkoły. Do wniosku należy dołączyć wszelką posiadaną dokumentację medyczną, psychologiczną, pedagogiczną (np. zaświadczenia lekarskie, opinie ze szkoły, wyniki badań), która uzasadnia potrzebę kształcenia specjalnego. To na podstawie tych dokumentów oraz własnej diagnozy, poradnia wyda orzeczenie, w którym zawarte będą szczegółowe zalecenia dotyczące form wsparcia, w tym ewentualnych zajęć indywidualnych.

Krok 2: Rola Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET)

Po dostarczeniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego do szkoły, rozpoczyna się kluczowy etap tworzenia Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET). To dokument, który jest sercem całego procesu wsparcia. IPET jest opracowywany przez zespół specjalistów i nauczycieli pracujących z Twoim dzieckiem, a co najważniejsze przy Twoim aktywnym udziale. W IPET precyzyjnie określa się cele edukacyjne i terapeutyczne, formy i metody pracy, a także konkretne formy wsparcia, w tym rodzaj i liczbę godzin zajęć indywidualnych. To właśnie w tym dokumencie zapisuje się, czy dziecko będzie uczęszczać na zajęcia rewalidacyjne, terapię logopedyczną, zajęcia z psychologiem czy inne formy wsparcia. Pamiętaj, że masz prawo uczestniczyć w każdym spotkaniu zespołu tworzącego IPET, zgłaszać swoje uwagi i propozycje to Twoja szansa na realny wpływ na edukację i terapię dziecka.

Krok 3: Wniosek do dyrektora szkoły

Gdy IPET zostanie już opracowany i zatwierdzony, a w nim znajdą się zapisy o potrzebie organizacji zajęć indywidualnych, kolejnym krokiem jest złożenie formalnego wniosku do dyrektora szkoły. Chociaż dyrektor ma obowiązek zorganizować wsparcie wynikające z orzeczenia i IPET, złożenie pisemnego wniosku przez rodzica jest dobrą praktyką, która formalizuje sprawę i stanowi dodatkowe zabezpieczenie. W takim wniosku warto powołać się na konkretne zapisy z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz na ustalenia zawarte w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym. Dyrektor szkoły jest zobowiązany do zapewnienia dziecku wsparcia zgodnie z tymi dokumentami, a Twój wniosek jest oficjalnym przypomnieniem o tym obowiązku.

Przeczytaj również: Zajęcia z angielskiego dla dzieci: Jak wybrać i ile kosztują?

Co jako rodzic musisz wiedzieć o swoich prawach i obowiązkach?

Jako rodzic dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, masz szereg praw, które mają na celu zapewnienie Twojemu dziecku odpowiedniego wsparcia. Równie ważne jest jednak zrozumienie Twoich obowiązków i aktywne uczestnictwo w procesie edukacyjnym i terapeutycznym.

Ile godzin zajęć przysługuje mojemu dziecku?

Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z orzeczeniem jest określony w rozporządzeniu i wynosi zazwyczaj 2 godziny tygodniowo na ucznia. Wymiar innych zajęć specjalistycznych (np. z psychologiem, pedagogiem, logopedą) jest ustalany indywidualnie w IPET na podstawie zaleceń z orzeczenia oraz szczegółowej diagnozy potrzeb ucznia. Nie ma tu sztywnych reguł, dlatego tak ważne jest, aby w procesie tworzenia IPET aktywnie przedstawiać potrzeby dziecka i dążyć do uzyskania optymalnego wymiaru godzin.

Czy szkoła może odmówić przyznania zajęć i co wtedy zrobić?

Szkoła nie może odmówić organizacji zajęć, które są wskazane w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym (IPET). Są to formy wsparcia gwarantowane przepisami prawa oświatowego. Jeśli szkoła odmawia lub opóźnia organizację zajęć, pierwszym krokiem powinno być złożenie pisemnej skargi do dyrektora placówki, powołując się na konkretne przepisy i dokumenty (orzeczenie, IPET). W przypadku braku reakcji lub niezadowalającej odpowiedzi, możesz zwrócić się o pomoc do organu nadzoru pedagogicznego, czyli do kuratorium oświaty. Warto również pamiętać o możliwości skorzystania z bezpłatnej pomocy prawnej lub wsparcia organizacji pozarządowych zajmujących się prawami dzieci z niepełnosprawnościami.

Jakie mam prawa jako rodzic w całym procesie?

Masz prawo do aktywnego uczestnictwa w procesie tworzenia i modyfikowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET). Oznacza to, że szkoła ma obowiązek zapraszać Cię na spotkania zespołu, a Twoje uwagi i propozycje powinny być brane pod uwagę. Masz również prawo do regularnego otrzymywania informacji o postępach dziecka oraz do monitorowania realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu i IPET. Warto regularnie rozmawiać z nauczycielami i specjalistami, prosić o sprawozdania z zajęć i nie bać się zadawać pytań. Twoja rola jest niezastąpiona.

Pamiętaj, że jesteś najważniejszym rzecznikiem swojego dziecka. Twoja wiedza i zaangażowanie w partnerski dialog ze szkołą są kluczem do zapewnienia mu najlepszego możliwego wsparcia.

Najczęstsze pytania

Zajęcia indywidualne to wsparcie dla ucznia chodzącego do szkoły (np. rewalidacja). Nauczanie indywidualne jest dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia uczęszczanie do szkoły i wymaga odrębnego orzeczenia, realizowane jest najczęściej w domu.

IPET (Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny) to dokument tworzony w szkole, określający cele, metody pracy i formy wsparcia dla dziecka z orzeczeniem. Zawiera m.in. zapisy o rodzajach i wymiarze godzin zajęć indywidualnych. Rodzic ma prawo aktywnie w nim uczestniczyć.

Dziecko może otrzymać zajęcia rewalidacyjne (np. logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, terapia SI) oraz specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (np. z psychologiem, pedagogiem, dydaktyczno-wyrównawcze). Rodzaj i wymiar zależą od orzeczenia i IPET.

Szkoła nie może odmówić zajęć z orzeczenia i IPET. Najpierw złóż pisemną skargę do dyrektora. Jeśli to nie pomoże, zwróć się do kuratorium oświaty. Masz prawo do bezpłatnej pomocy prawnej lub wsparcia organizacji pozarządowych.

Tagi:

zajęcia indywidualne dla ucznia z orzeczeniem
jak uzyskać zajęcia indywidualne dla ucznia z orzeczeniem
różnica zajęcia indywidualne a nauczanie indywidualne
zajęcia rewalidacyjne dla dziecka z orzeczeniem
ipet a zajęcia indywidualne w szkole

Udostępnij artykuł

Autor Natan Kołodziej
Natan Kołodziej
Nazywam się Natan Kołodziej i od ponad dziesięciu lat zajmuję się edukacją oraz nauczaniem języka polskiego. Posiadam wykształcenie filologiczne, które pozwala mi na głębokie zrozumienie zarówno gramatyki, jak i kultury polskiej. Moje doświadczenie obejmuje pracę z różnymi grupami wiekowymi, co daje mi unikalną perspektywę na potrzeby uczniów oraz skuteczne metody nauczania. Specjalizuję się w konwersacjach w języku polskim, co pozwala mi na pomoc w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych moich uczniów. Wierzę, że nauka języka to nie tylko przyswajanie słówek i reguł gramatycznych, ale przede wszystkim praktyczne wykorzystanie języka w codziennych sytuacjach. Moim celem jest dostarczanie rzetelnych i przystępnych informacji, które wspierają proces nauki oraz rozwijają pasję do języka polskiego. Pisząc dla strony angielski-konwersacje.pl, dążę do tworzenia treści, które są nie tylko edukacyjne, ale również inspirujące. Chcę, aby każdy, kto odwiedza tę stronę, czuł się zmotywowany do nauki i odkrywania piękna języka polskiego.

Napisz komentarz

Zobacz więcej